Home > Doe mee > Doe mee als school

Hoe zetten scholen het MZO in?

De scholen waarmee wij samenwerken zetten het MZO op verschillende manieren in. Wat voor uw school de beste opzet is kunnen wij samen met uw team nader bekijken. Evt. kunnen wij een presentatie geven op uw school om de verschillende mogelijkheden toe te lichten en nader met u uit te werken. Hieronder een overzicht van de belangrijkste toepassingen

 

 

 Afbeeldingsresultaat voor tutor

Hulpmiddel voor de mentor

Met de MZO-screening kan men zeer snel een goed beeld krijgen van de kwaliteiten en belemmeringen van een scholier. Dat kost geen extra tijd omdat de leerling de vcragenlijst zelf via telefoon, tablet of computer invoert. De screening kan goed in een bestaand gesprek opgenomen worden. Leerlingen worden aangespoord om meer naar hun eigen situatie te kijken. Samen met de leerling kan men een plan van aanpak maken op die punten die echt van invloed zijn op de resultaten. 

 Afbeeldingsresultaat voor tutor

Screening van klassen

Door de gebruikersvriendelijke opzet van onze software kan een mentor snel een hele klas screenen. Het is mogelijk een klassengemiddelde te bepalen. In de praktijk blijken klassen nogal te verschillen en zijn er duidelijke zwakke punten aan te wijzen, die ervoor zorgen dat een klas "lastiger" is. Op basis hiervan is het mogelijk klassen aan het eind van het jaar nieuw samen te stellen of men kan die leerlingen die opvallend afwijken in de screenen extra begeleiden. De klassenscreening is met name interessant in de jaren 2 en 3.

 

Afbeeldingsresultaat voor class school bad result

Preventieve screening

Een klassenscreening kan ook ingezet worden om preventief te bekijken of er leerlingen zijn die opvallende scores vertonen. Door de groep leerlingen die in de toekomst bepaalde problemen zouden kunnen ontwikkelen vroegtijdig goed te begeleiden, kan men uitval en ook wangedrag voorkomen.

 

Afbeeldingsresultaat voor no motivation school

Intensieve begeleiding met MZO2

Het motivatiezelfonderzoek deel 2 (MZO2) is een vervolg op MZO1 en kan direct aansluitend ingezet worden. Het is geschikt voor leerlingen die ook met de MZO-screening niet voldoende op gang komen. MZO2 is gebaseerd op de Zelfconfrontatie Methode van Professor Hermans (Radbout Universiteit Nijmegen). Deze methode heeft zich bij de jarenlange inzet bij ons bureau in Amsterdam als zeer effectief bewezen voor de begeleiding van ingewikkeldere motivatieproblemen. Sommige scholen leiden docenten op tot "motivatiecoaches", die met het MZO2 ongemotiveerde leerlingen apart begeleiden.

 

Afbeeldingsresultaat voor class school high intelligence

Begeleiding hoogbegaafden 

Het MZO wordt ingezet bij de begeleiding van hoogebgaafden. In de screening kan men de leerling goed laten zien wat zijn/haar kwaliteiten zijn in vergelijking tot een "gemiddelde" leerling. Dit "spiegelen" geeft de HBer de mogelijkheid om een reëler beeld van zichzelf te ontwikkelen en daarmee ook tekortkomingen beter onder ogen te zien en in te zetten om de prestaties te verbeteren. MZO2 kan helpen om de emotionele component van het verhaal toe te voegen.

 

 

Waarom niet uitproberen met uw eigen school?

 

Probeer het MZO nu 1 maand gratis uit

Onze visie bij de aanpak van motivatieproblemen

 

Stelling 1:
elke leerling is gemotiveerd
om te leren

 

Deze stelling verandert alles. De vraag is niet meer: hoe motiveer ik een jongere? De vraag is: wat blokkeert hem of haar? En hoe kun je samen met hem/haar de hindernissen in kaart brengen?

 

Stelling 2:
Praat met de leerling,
niet over de leerling

 

Ongemotiveerde leerlingen krijgen vaak al jaren te horen wat ze fout doen. Niemand vraagt ze echt meer naar hun mening. Terwijl zij toch eigenlijk het best weten waarom ze iets wel/niet doen!

 

Stelling3:
De leerling moet het zelf doen
en
zelf
begrijpen

 

Jongeren willen best veranderen. Maar dat moet wel op hun manier. Als ze zelf niet begrijpen waarom je iets zou moeten doen gebeurt er natuurlijk helemaal niets!

Agenda

 

GRATIS Webinar
"Motivatieproblemen in het VO - Wat is dat eigenlijk?"

11 mei 10-11 uur
Aanmelden via de mail

DEEL 2 volgt binnenkort

Contact

Zoek ons op social media

Copyright: Bureau Nieuw Perspectief *** Powered by CMSimple_XH ***·w3schools-css *** Inloggen ·Laatste update: